Fatbike, eli kavereiden kesken läskipyörä on sellainen vempele, jota ei ole aikaisemmin edes tullut kokeiltua ja nyt olen sellaisella ajellut jo kolmisen viikkoa. Käytössäni on nyt ollut
29" renkaalla varustettu X-TREME Fatbike.
Tästä pyörästäni löytyy juttu myös e-Villen.com blogista ja siellä on myös arvonta.
Linkki löytyy tästä.
En ole koskaan juurikaan välittänyt pyöräilystä ja nyt minulla on kahden kuukauden aikana tullut 600 kilometriä ajelua! Olen tuon kilometrimäärän taittanut kuntopyörällä ja nyt viimeisimmät kilometrit tällä Fatbikella. Hauska fakta tähän väliin on se, että olen kuntopyörällä ajanut kahteen kuukauteen enemmän kuin aikaisempaan seitsemään vuoteen, mitä olen omistanut kyseisen kuntopyörän. Fatbikella on tullut ajettua ulkona enemmän, kuin viimeiseen kolmeen vuoteen yhteensä millään polkupyörällä. Miten tähän on tultu? No äskeisen lauseen näköinen otsikko on tässä jutussa seuraavana, jossa käydään sitä asiaa läpi.
Miten tähän on tultu?
Kaikki alkoi hieman vajaa pari vuotta sitten, kun vasemmassa polvessani tuli kilometrit täyteen. Kumpikin jalkani ovat 7 astetta vinossa normaalin ihmisen jaloista ja se vinous kuluttaa melkoisesti polviani. Siitä alkoi puolentoista vuoden mittaiset tutkimukset, fysioterapiakäynnit, liikkumattomuus ja unettomat yöt. Minulla oli käytössäni loistavia polvitukia, jotka helpottivat normaalia kävelyä ja näin sain suoritettua pakolliset liikkumiset paikasta toiseen. Polvikivut kuitenkin ajan myötä lisääntyivät ja unenmäärä samalla alkoi olla minimissä. Magneettikuvauksen jälkeen päädyinkin pikaisesti leikkauspöydälle, jossa vasemman polven sisäpuolen kierukkaa siistittiin. Leikkauksen pointtina oli poistaa kipua, mutta eihän se jalkaa suoraksi käännä. Tällainen jalkasuoraksi -operaatio vaatisi sääriluun leikkaamisen poikki ja hemmetin paljon varaosia. Ei kiitos! Lääkärini onnekseni ehdotti fysioterapiaa ja paljon kuntoilua, jolloin kunnossa oleva jalkojen lihaskunto antaisi näinkin nuorelle miehelle (33v.) vielä vuosia lisäaikaa, ennen kuin tehtäisiin vaativa leikkaus.
Fysioterapiassa selvisi, että parasta kuntoilua jalalleni olisi pyöräily ja aloitinkin homman kuntopyörällä varovasti. Leikkaus tapahtui marraskuun 2018 alussa ja loppuvuoteen mennessä olin polkenut jo parisataa kilometriä. Vuoden vaihteessa laitoin sosiaalisen median puolelle itselleni haasteen ja lupauduin vuoden 2019 aikana polkemaan tykkäysten ja jakojen verran. Kilometrejä tuli taitettavaksi 2714.
Tammikuussa aloitinkin polkemisurakkani kuntopyörälläni ja ensimmäinen kuukausi tuotti 305 kilometriä. Samalla liityin myös polkupyöräseuraan nimeltä Olutpolkijat ja sitä kautta aloin saada vinkkejä pyöräilyyn liittyen. Siitä samalla aloitin heidän kanssa yhteistyössä tekemään olut- & pyöräilyjuttuja JaskanKaljat -olutblogini puolelle.
Tässä linkkiä ensimmäiseen juttuun.
--
Nyt kun on selvillä, että miten tähän on tultu, niin on aika kääntää katseet siihen mitä on jo kolmen viikon aikana ehtinyt X-TREME fatbikella tehdä ja mitkä ovat ensifiilikset tästä läskipyörästä? Sitten käännämme myös katseita kohti tulevaa ja katsomme mitä kaikkea on tulossa.
X-TREME Fatbiken ensifiilikset
Pyörän hakeminen suoritettiin sitten koko perheen kanssa, koska samalla oli muitakin menoja. Tätä en suosittele, koska pyörän laatikko on valtava. Laatikko olisi mahtunut heittämällä autooni jos olisi ollut mahdollista taittaa penkit. En kuitenkaan raaskinut laittaa lapsia kävelemään, joten päädyin avaamaan paketin. Näin sain koko pyörän mahtumaan takakonttiin (just ja just). Autoni on Skoda Superb ja vieläpä farkkumalli, eli yksi henkilöautomarkkinoiden suurimpia takakontteja (633 litraa) ja oli aivan hilkulla, että mahtuiko pyörä sisään. Joten hakekaa paketti ns. pienemmällä porukalla.
Pyörän kasaaminen oli kyllä helppoa ja tein siitä ohjeen teitä kaikkia muita varten e-Villen blogiin.
Tästä linkistä pääsette sitä tiirailemaan.
16.2.2019 Ensityypit
Fatbiken koeajo tuli suoritettua aurinkoisena talvipäivänä, jossa maistui ripaus kevättäkin. Koeajossa pääsi hyvin kokemaan, kuin fatbike talvella toimii. Tämä oli siis ensimmäinen kerta läskipyörän selässä ja olinkin heti kerralla myyty tämän loistavuuteen. Rakastuin siihen, kuinka se menee lumisella tiellä. Pyörä eteni lumessa kuin juna raiteillaan (ei mikään VR:n ripulijuna, vaan aivan oikea toimiva juna maailmalta). Pyörä liikkui vaan, eikä välittänyt mistään urista, joihin kapealla renkaalla varustettu polkupyörä hyökkäisi kuin ajokoira ruokakipolleen. Jäi mahtava fiilis, joten illalla sitten heitin uuden kolme kertaa pidemmän lenkin ja päivän saldoksi tuli 9 kilometriä.
--
17.2.2019 Toinen lenkki: liukkautta ja tuulta
Seuraavana päivänä otettiinkin sitten jo oksat pois ja lähdin pidemmälle lenkille. Tällä reissulla pääsin jo paremmin jyvälle mistä tässä läskipyörässä on oikeasti kyse. Keli oli nollassa ja yksi koko talven tuulisin päivä. Tässä X-TREME -fatbikessa on kolme tuumaa leveät renkaat eikä nastoja. Jäisellä tiellä liikkui kyllä hyvin. Jarrutusmatkat luonnollisesti pitkiä, mutta meno jäällä vakaata, eikä tietoakaan kaatumisesta. Jäiset kapeampien pyörien rakentamat urat eivät tätä pyörää kiinnostanut, vaan niiden yli ratsastettiin ilman suurempia huomioita. Huomasin vaan sen, että tavallisella pyörällä niissä olisi vedetty lipat. Voimakas tuuli on tälle pyörälle haaste ja kaikkein eniten sivuttaistuuli. Renkaassa on sen verran pinta-alaa, niin sivuttain tuleva tuuli ottaa pyörään voimakkaasti ja tällöin joutuu tekemään töitä, että pysyy ajelu hallussa. Tämän kun tiedostaa, niin siihenkin tottuu ja oppii ajamaan.
--
18.2.2019 Pakkasen pauketta
Eilen oli plussakeli ja nyt sitten rapsakka -13 astetta. Eilen pyörä oli kastunut kauttaaltaan ja nyt se oli jäällä kuorrutettu. Levyjarrut jäässä, mutta pienellä jarruttelulla lähtivät toimimaan aivan normaalisti. Kaikki muut pyörän osat toimivat normaalisti ja vaihteet rullasivat oikein mallikkaasti. Meno hieman jäykähköä, mutta se johtui ainoastaan jäykästä kuljettajastaan.
--
25.2.2019 Loskakeli: Hyvin liikkuu ja kastelee
Maanantaiaamu ja nokka kohti työpaikkaa. Minulla on töihin matkaa viisi kilometriä eli mukavan mittainen pikkulenkki. Ennen kun olin päässyt pyörälleni, niin meinasin jo liukkaalla pihalla heittää voltin. Siinä mietin, että mitähän tästä oikein tulee. Tiet olivat kirjaimellisesti jäätävän liukkaat ja hiekoitus vajavaista. Suoraan sanottuna isoa miestä pelotti ajaa, kun tiet kiilsivät jäätä. Ongelmia ei kuitenkaan ollut, vaan isoilla 29” renkailla varustettu fatbike hoiteli homman kunnialla. Nastattomat renkaat pitivät yllättävänkin hyvin. Tottakai koko ajan piti katsoa tarkkaan ajolinjoja. Positiivinen asia oli taas kerran se, että muiden pyörien uriin tämä leveärenkainen ei sortunut, vaan ratsasti tyylikkäästi yli. Kaatumatta töihin, joten sehän meni mainiosti. Päivän aikana sää oli hyvin lämmin ja aurinko teki aamuiselle liukkaalle jäälle tuhojaan. Kotimatka olikin sitten sohjossa ajamista. Olin kertaalleen jo perseeni kastellut ja sen jälkeen lokasuojan asentanut. Takalokasuojasta ei kuitenkaan tällaisessa loskakelissä ollut mitään hyötyä. Viiden kilometrin matkalla housut olivat kauttaaltaan litimärät.
--
X-TREME Fatbikella tuli ensimmäiset metrit ajettua 16.2.2019 ja sen jälkeen on tullut 104 kilometria polkaistua. Näiden päivien aikana pääsin kokemaan lähes kaikki talviset olosuhteet ja fatbikesta ei ole löytynyt moitteensijaa, kuin takalokasuojan kastelevuudella. Tätä pitää kuitenkin tutkia lisää ja katsoa, että saisiko vielä paremmin säädettyä. Tästä on hyvä jatkaa ajelua.
Mitä on tulossa?
Tulossa on paljon kaikenlaista juttua fatbikella pyöräilyyn liittyen. Tästä sitten alkaa koko vuoden mittainen polkupyörän testaaminen, josta tulen raportoimaan kerran kuukaudessa. Samalla tulen myös testaamaan hyödyllisiä lisävarusteita, mitä voi tarvita pyöräilyssä. Nämä jutut ovat tulossa täällä JaskanTestit -blogissani. Toinen blogini eli
JaskanKaljat -blogi on myös mukana pyöräilyjutuissa. Tämä olutblogi keskittyy enemmän siihen, että kertoo kerran kuussa pyöräilyyn sopivan palautumisjuoman, joka on luonnollisesti joku olut. Sen lisäksi polkupyöräseura
Olutpolkijat tulevat kertomaan pyöräilyyn sopivan ajankohtaisen vinkin, jolla pyöräilystä saa enemmän iloa irti. Eli luvassa on kahden blogin voimin tuotettuna juttuja niin paljon kuin ketjua pyörässä riittää.
Pyörähän löytyy täältä!